Основні методи розв'язування систем рівнянь:
1) Метод підстановки. Спочатку за допомогою якого-небудь рівняння системи виражають одну змінну через іншу. Отриманий вираз підставляють в інше рівняння системи, в результаті чого приходять до рівняння з одною змінною, потім розв’язують це рівняння і знаходять відповідне значення іншої змінної.
2) Метод алгебраїчного додавання. При розв’язуванні системи цим методом переходять від даної системи до рівносильної їй системи, в якій одне з рівнянь містить лише одну змінну. При цьому звичайно множать одне або обидва рівняння на числові множники таким чином, щоб коефіцієнти при х або у були однаковими, але з протилежними знаками.
3) Метод введення нових змінних. Цей метод розв’язування систем розглянемо на прикладі 20.
Розв’язувати симетричну систему можна, наприклад, за допомогою заміни змінних, де новими змінними є основні симетричні многочлени.
Однорідні системи розв’язуються за допомогою застосування методів алгебраїчного додавання і введення нових змінних.
4) Графічний метод. Нехай, наприклад, потрібно розв’язати систему обидва рівняння якої є рівняннями другого степеня. Графіком рівняння є коло, а графіком рівняння – парабола. Ці графіки мають три спільні точки: , , . Легко перевірити, що координати кожної з цих точок є розв’язком як першого, так і другого рівнянь системи. Тобто, система має 3 розв’язки. Отже, щоб розв’язати систему рівнянь із двома змінними графічним способом, потрібно побудувати графіки рівнянь системи в одній системі координат і знайти координати спільних точок цих графіків.
Але цей спосіб не є основним способом розв’язування рівнянь, тому що він не завжди дає точні результати.
Приклади систем рівнянь та їх розв’язування:
Приклад 25. Розв’язати систему рівнянь
Розв’язання
1-й спосіб розв’язування:
Розв’яжемо дану систему рівнянь методом підстановки, для цього з другого рівняння системи визначимо у і підставимо його у перше рівняння:
Розв’яжемо перше рівняння отриманої системи:
Перенесемо у ліву частину і зведемо вираз до спільного знаменника:
За умови, що знаменник маємо:
, тоді, розкривши дужки,
.
Зведемо подібні:
За теоремою Вієта:
Отже, або
2-й спосіб розв’язування:
У першому рівнянні системи зробимо заміну , тоді
. Одержуємо рівняння
Повернемось до заміни:
Враховуючи друге рівняння початкової системи, отримаємо сукупність двох систем:
Відповідь: (1; 2), (2; 1).
Приклад 26. Розв’язати систему рівнянь
Розв’язання
Розв’яжемо дану систему методом алгебраїчного додавання, для цього перемножимо рівняння системи і одержимо:
(1)
Друге рівняння отриманої системи шляхом нескладних перетворень зводиться до рівняння – наслідку другого рівняння системи (1). Тоді система (2) буде наслідком системи (1).
Віднімемо тепер перше рівняння системи (2) від другого. Отримаємо систему або (3)
Система (3) – наслідок системи (2).
Перемножимо рівняння системи (3) і отримаємо систему
(4)
яка буде наслідком системи (3). З другого рівняння системи (4) знаходимо , а з першого рівняння, відповідно,
Таким чином, система (4) має такі розв'язки:
або
Відповідь: (4; 2), (-4; -2).
Приклад 27. Розв'язати систему рівнянь
Розв'язання
Розв’яжемо дану систему методом заміни змінної:
Позначимо .
Зробивши заміну, дістанемо нову систему:
або
; .
Повернемось до попередніх змінних:
Відповідь: (5; 3).
Приклад 28. Задача на знаходження числа
Приклад 28. Задача на знаходження числа
Знайти двоцифрове число, яке при діленні на добуток його цифр дає частку , а різниця між ним та числом з переставленими цифрами дорівнює 18.
Розв’язання
Позначимо через x та y першу і другу цифри, тоді невідоме число матиме вигляд , а число з переставленими цифрами . Запишемо систему рівнянь звідки знаходимо: Отже, – шукане число.
Відповідь: 64.