Зразки розв'язування рівнянь

Рівняння 3x  4 = 6 + 3x не має коренів, оскільки при перенесенні невідомих в одну частину, а відомих в іншу – отримуємо неправильну числову рівність:

Рівняння  має три корені
  – множина коренів рівняння.
Лінійні рівняння – це рівняння виду:
,                         (1)
де а і b – дійсні числа.
Рівняння (1) має один корінь, якщо , звідки .
У рівнянні (1) при  і  х – будь-яке число.
Наприклад,   .
У випадку, коли , рівняння розв’язків немає.
Наприклад,   .
Розглянемо лінійні рівняння або ті, що зводяться до лінійних.
Приклад 3. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
    .
Відповідь: .
Приклад 4. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Розкриємо дужки і зведемо подібні члени:
       .
Відповідь: .
Приклад 5. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
    .
Оскільки отримана рівність не є правильною, тому дане рівняння розв’язків немає.
Відповідь: .
Приклад 6. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
       . Отримана рівність є правильною, тому рівняння має безліч коренів.
Відповідь: .
Приклад 7. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Перенесемо все в одну частину і зведемо до спільного знаменника:
   
     .
Відповідь: .
Приклад 8. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
. Часто учні, розв’язуючи такі рівняння, знаходять лише один розв’язок рівняння .
Приклад 9. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Відповідь: 3.
Приклад 10. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
, а це неможливо, тому рівняння розв’язків не має.
Відповідь:.
Приклад 11. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Відповідь: 0.
Приклад 12. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Поклавши , дістаємо . За теоремо Вієта 
     Повернемось до заміни: 
Відповідь: {±2; ±3}.
Приклад 13. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Заміна , одержимо . Розкладемо ліву частину останнього рівняння на множники  і  повернемось до заміни:
Відповідь: {1; }.
Приклад 14. Розв’язати рівняння 
(Заміна ).
Відповідь: {±1; ±2}.
Приклад 15. Розв’язати рівняння: .
Розв’язання
Тут , тому, якщо дане рівняння має раціональні корені, то їх слід шукати серед дільників числа 6: ±1, ±2, ±3, ±6. Перевіркою дізнаємось, що  є коренем початкового рівняння. За теоремою Безу початковий многочлен ділиться без остачі на . Поділивши їх, отримаємо многочлен .
Таким чином, . Тоді початкове рівняння набуває вигляду . Це рівняння рівносильне сукупності рівнянь: . Розв’язок першого рівняння  уже знайдений. Друге рівняння сукупності має корені  і .
Приклад 16. Розв’язати рівняння: .
Розв’язання
 , тому раціональні корені рівняння шукаємо серед чисел ±1,  . Перевіряючи ці числа шляхом підстановки у початкове рівняння, знаходимо корінь . Звідси, потрібно поділити початковий многочлен лівої частини рівняння на  або, що те ж саме, але без дробів, на  (тоді ми при діленні уникаємо дробових коефіцієнтів).
Як бачимо, множник  у другому степені, а це означає, що, використовуючи теорему Безу, нам потрібно ділити многочлен на множник  двічі.
Ми задавали дане рівняння з цілими коефіцієнтами, тому вираз  не розклався на множники, оскільки на раціональні множники він не розкладається. Розв’яжемо рівняння  на множині ірраціональних чисел:
Розв’язуючи початкове рівняння, отримаємо:
Відповідь: 
     Слід зазначити, що у випадку, коли ліва частина раціонального рівняння вищого степеня може бути розкладена на множники групуванням або яким-небудь іншим способом, розв’язок рівняння може бути отриманим більш простим шляхом.
Приклад 17. Розв’язати рівняння: .
Розв’язання
Розкладемо один із членів даного тричлена на доданки:  або , тепер згрупуємо доданки зручним для нас способом, наприклад:
 або
Отже, , тоді 
Відповідь: {-2; 1}.
Приклад 18. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Поклавши , дістанемо рівняння , звідки знаходимо  Тепер задача звелася до розв’язування сукупності рівнянь  Перше рівняння сукупності має кратний корінь  друге рівняння має корені .
Відповідь: 
Приклад 19. Розв’язати рівняння 
Розв'язання
.,
Поклавши , дістанемо рівняння . Переносимо всі доданки рівняння в одну частину і зводимо до спільного знаменника:
Узявши . Оскільки дискримінант цього рівняння , то воно дійсних коренів не має.
Узявши .
Отже, обидва корені є розв’язком нашого рівняння.
Відповідь: {1; 5}.
У дробово-раціональних рівняннях часто потрібно знаходити область допустимих значень (коротко ОДЗ). Її, як правило, знаходять на початку розв’язання прикладу. У попередньому прикладі натомість знаходження області допустимих значень ми застосували перевірку знайдених коренів.
Приклад 20. Розв’язати рівняння 
Розв'язання
Покладемо . До речі, ОДЗ: . Тоді
 .
Початкове рівняння записується у вигляді 
або  
Узявши 
.
Узявши , дістаємо 
Відповідь: {  3}.
Приклад 21Розв’язати рівняння .
Розв'язання
     Знайдемо ОДЗ:  та  або .
Розкриємо дужки у знаменниках дробів:  Як бачимо, можна зробити заміну , тоді утворене рівняння буде мати вигляд:  
Тобто,  або . Повертаємось до заміни:  або .
Отже, маємо такі розв’язки: .
Всі отримані числа задовольняють ОДЗ, тому є коренями нашого рівняння.
Приклад 22. Розв’язати рівняння 
Розв'язання
Рівняння виду   розв’язується за допомогою заміни  (с – середнє арифметичне чисел а і b). Для рівняння   робимо заміну  
 початкове рівняння записується у вигляді . Застосовуючи трикутник Паскаля, отримуємо
 
. Розв’язуючи це біквадратне рівняння, дістаємо  .
     Узявши .
Узявши .
Відповідь: .
Приклад 23. Розв’язати рівняння: 
Розв’язання

Звідси      
 
Відповідь: {-1; }.

Приклад 24. Розв’язати рівняння: 
Розв’язання
Поділивши початкове рівняння на , , дістаємо
 Згрупувавши доданки, маємо
Поклавши , маємо 
Таким чином, приходимо до рівняння
Повертаючись до заміни, маємо
Відповідь: