Рівняння 3x – 4 = 6 + 3x не має коренів, оскільки при перенесенні невідомих в одну частину, а відомих в іншу – отримуємо неправильну числову рівність:

Рівняння
має три корені
,
,
.
– множина коренів рівняння.

Рівняння
Лінійні рівняння – це рівняння виду:
де а і b – дійсні числа.
Рівняння (1) має один корінь, якщо
:
, звідки
.
.
У рівнянні (1) при
і
х – будь-яке число.
Наприклад,
.
Наприклад,
У випадку, коли
,
, рівняння розв’язків немає.
Наприклад,
.
Наприклад,
Розглянемо лінійні рівняння або ті, що зводяться до лінійних.
Приклад 3. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Відповідь:
.
Приклад 4. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Розкриємо дужки і зведемо подібні члени:
.
Відповідь:
.
Приклад 5. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Оскільки отримана рівність не є правильною, тому дане рівняння розв’язків немає.
Відповідь:
.
Приклад 6. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Відповідь:
.
Приклад 7. Розв’язати рівняння
.
.
Розв’язання
Перенесемо все в одну частину і зведемо до спільного знаменника:
.
Відповідь:
.


. Часто учні, розв’язуючи такі рівняння, знаходять лише один розв’язок рівняння
.
, а це неможливо, тому рівняння розв’язків не має.
, тому раціональні корені рівняння шукаємо серед чисел ±1,
. Перевіряючи ці числа шляхом підстановки у початкове рівняння, знаходимо корінь
. Звідси, потрібно поділити початковий многочлен лівої частини рівняння на
або, що те ж саме, але без дробів, на
(тоді ми при діленні уникаємо дробових коефіцієнтів).
або
.,


.

.
початкове рівняння записується у вигляді
. Застосовуючи трикутник Паскаля, отримуємо
. Розв’язуючи це біквадратне рівняння, дістаємо
.

Звідси
Згрупувавши доданки, маємо

Приклад 8. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Приклад 9. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Відповідь: 3.
Приклад 10. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Відповідь:
.
Приклад 11. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Відповідь: 0.
Приклад 12. Розв’язати рівняння
.
Розв’язання
Поклавши
, дістаємо
. За теоремо Вієта 

Відповідь: {±2; ±3}.
Приклад 13. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Заміна
, одержимо
. Розкладемо ліву частину останнього рівняння на множники і повернемось до заміни:

Відповідь: {1;
}.
Приклад 14. Розв’язати рівняння 
(Заміна
).
Відповідь: {±1; ±2}.
Приклад 15. Розв’язати рівняння:
.
Розв’язання
Тут
, тому, якщо дане рівняння має раціональні корені, то їх слід шукати серед дільників числа 6: ±1, ±2, ±3, ±6. Перевіркою дізнаємось, що
є коренем початкового рівняння. За теоремою Безу початковий многочлен ділиться без остачі на
. Поділивши їх, отримаємо многочлен
.
Таким чином,
. Тоді початкове рівняння набуває вигляду
. Це рівняння рівносильне сукупності рівнянь:
. Розв’язок першого рівняння
уже знайдений. Друге рівняння сукупності має корені
і
.
. Розв’язок першого рівняння
Приклад 16. Розв’язати рівняння:
.
Розв’язання
або, що те ж саме, але без дробів, на
(тоді ми при діленні уникаємо дробових коефіцієнтів).
Як бачимо, множник
у другому степені, а це означає, що, використовуючи теорему Безу, нам потрібно ділити многочлен на множник
двічі.
двічі.
Ми задавали дане рівняння з цілими коефіцієнтами, тому вираз
не розклався на множники, оскільки на раціональні множники він не розкладається. Розв’яжемо рівняння
на множині ірраціональних чисел:
Розв’язуючи початкове рівняння, отримаємо:
Відповідь: 
Слід зазначити, що у випадку, коли ліва частина раціонального рівняння вищого степеня може бути розкладена на множники групуванням або яким-небудь іншим способом, розв’язок рівняння може бути отриманим більш простим шляхом.
Приклад 17. Розв’язати рівняння:
.
Розв’язання
Розкладемо один із членів даного тричлена на доданки: 
або
, тепер згрупуємо доданки зручним для нас способом, наприклад:
або
Отже,
, тоді 

Відповідь: {-2; 1}.
Приклад 18. Розв’язати рівняння 
Розв’язання
Поклавши
, дістанемо рівняння
, звідки знаходимо
Тепер задача звелася до розв’язування сукупності рівнянь
Перше рівняння сукупності має кратний корінь
друге рівняння має корені
.
Перше рівняння сукупності має кратний корінь
Відповідь: 
Приклад 19. Розв’язати рівняння 

Розв'язання
.,
Поклавши
, дістанемо рівняння
. Переносимо всі доданки рівняння в одну частину і зводимо до спільного знаменника:
. Переносимо всі доданки рівняння в одну частину і зводимо до спільного знаменника:


Узявши
. Оскільки дискримінант цього рівняння
, то воно дійсних коренів не має.
Узявши
.
Отже, обидва корені є розв’язком нашого рівняння.
Відповідь: {1; 5}.
У дробово-раціональних рівняннях часто потрібно знаходити область допустимих значень (коротко ОДЗ). Її, як правило, знаходять на початку розв’язання прикладу. У попередньому прикладі натомість знаходження області допустимих значень ми застосували перевірку знайдених коренів.
Приклад 20. Розв’язати рівняння 

Розв'язання
Покладемо
. До речі, ОДЗ:
. Тоді
. До речі, ОДЗ:

Початкове рівняння записується у вигляді 

або


Узявши 

.
Узявши
, дістаємо 
, дістаємо 

Відповідь: {
3}.
Приклад 21. Розв’язати рівняння
.
.
Розв'язання
Знайдемо ОДЗ:
та
або
.
Розкриємо дужки у знаменниках дробів:
Як бачимо, можна зробити заміну
, тоді утворене рівняння буде мати вигляд:


Як бачимо, можна зробити заміну

Тобто,
або
. Повертаємось до заміни:
або
.
Отже, маємо такі розв’язки:
.
.
Всі отримані числа задовольняють ОДЗ, тому є коренями нашого рівняння.
Приклад 22. Розв’язати рівняння 
Розв'язання
Рівняння виду
розв’язується за допомогою заміни
(с – середнє арифметичне чисел а і b). Для рівняння
робимо заміну

(с – середнє арифметичне чисел а і b). Для рівняння
робимо заміну
Узявши
.
Узявши
.
Відповідь:
.
Приклад 23. Розв’язати рівняння: 
Розв’язання
Звідси

Відповідь: {-1;
}.
Приклад 24. Розв’язати рівняння: 
Розв’язання
Поділивши початкове рівняння на
,
, дістаємо
Згрупувавши доданки, маємо
Поклавши
, маємо 
, маємо 
Таким чином, приходимо до рівняння

Повертаючись до заміни, маємо

Відповідь:







