Рівняння 3x – 4 = 6 + 3x не має коренів, оскільки при перенесенні невідомих в одну частину, а відомих в іншу – отримуємо неправильну числову рівність:
Рівняння має три корені
, , . – множина коренів рівняння.
Рівняння має три корені
, , . – множина коренів рівняння.
Лінійні рівняння – це рівняння виду:
, (1)
де а і b – дійсні числа.
Рівняння (1) має один корінь, якщо : , звідки .
У рівнянні (1) при і х – будь-яке число.
Наприклад, .
Наприклад, .
У випадку, коли , , рівняння розв’язків немає.
Наприклад, .
Наприклад, .
Розглянемо лінійні рівняння або ті, що зводяться до лінійних.
Приклад 3. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
.
Відповідь: .
Приклад 4. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Розкриємо дужки і зведемо подібні члени:
.
.
Відповідь: .
Приклад 5. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
.
Оскільки отримана рівність не є правильною, тому дане рівняння розв’язків немає.
Оскільки отримана рівність не є правильною, тому дане рівняння розв’язків немає.
Відповідь: .
Приклад 6. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
. Отримана рівність є правильною, тому рівняння має безліч коренів.
Відповідь: .
Приклад 7. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Перенесемо все в одну частину і зведемо до спільного знаменника:
.
Відповідь: .
Звідси
Приклад 8. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
. Часто учні, розв’язуючи такі рівняння, знаходять лише один розв’язок рівняння .
Приклад 9. Розв’язати рівняння
Розв’язання
Відповідь: 3.
Приклад 10. Розв’язати рівняння
Розв’язання
, а це неможливо, тому рівняння розв’язків не має.
Відповідь:.
Приклад 11. Розв’язати рівняння
Розв’язання
Відповідь: 0.
Приклад 12. Розв’язати рівняння .
Розв’язання
Поклавши , дістаємо . За теоремо Вієта
Відповідь: {±2; ±3}.
Приклад 13. Розв’язати рівняння
Розв’язання
Заміна , одержимо . Розкладемо ліву частину останнього рівняння на множники і повернемось до заміни:
Відповідь: {1; }.
Приклад 14. Розв’язати рівняння
(Заміна ).
Відповідь: {±1; ±2}.
Приклад 15. Розв’язати рівняння: .
Розв’язання
Тут , тому, якщо дане рівняння має раціональні корені, то їх слід шукати серед дільників числа 6: ±1, ±2, ±3, ±6. Перевіркою дізнаємось, що є коренем початкового рівняння. За теоремою Безу початковий многочлен ділиться без остачі на . Поділивши їх, отримаємо многочлен .
Таким чином, . Тоді початкове рівняння набуває вигляду . Це рівняння рівносильне сукупності рівнянь: . Розв’язок першого рівняння уже знайдений. Друге рівняння сукупності має корені і .
Приклад 16. Розв’язати рівняння: .
Розв’язання
, тому раціональні корені рівняння шукаємо серед чисел ±1, . Перевіряючи ці числа шляхом підстановки у початкове рівняння, знаходимо корінь . Звідси, потрібно поділити початковий многочлен лівої частини рівняння на або, що те ж саме, але без дробів, на (тоді ми при діленні уникаємо дробових коефіцієнтів).
Як бачимо, множник у другому степені, а це означає, що, використовуючи теорему Безу, нам потрібно ділити многочлен на множник двічі.
Ми задавали дане рівняння з цілими коефіцієнтами, тому вираз не розклався на множники, оскільки на раціональні множники він не розкладається. Розв’яжемо рівняння на множині ірраціональних чисел:
Розв’язуючи початкове рівняння, отримаємо:
Відповідь:
Слід зазначити, що у випадку, коли ліва частина раціонального рівняння вищого степеня може бути розкладена на множники групуванням або яким-небудь іншим способом, розв’язок рівняння може бути отриманим більш простим шляхом.
Приклад 17. Розв’язати рівняння: .
Розв’язання
Розкладемо один із членів даного тричлена на доданки: або , тепер згрупуємо доданки зручним для нас способом, наприклад:
або
Отже, , тоді
Відповідь: {-2; 1}.
Приклад 18. Розв’язати рівняння
Розв’язання
Поклавши , дістанемо рівняння , звідки знаходимо Тепер задача звелася до розв’язування сукупності рівнянь Перше рівняння сукупності має кратний корінь друге рівняння має корені .
Відповідь:
Приклад 19. Розв’язати рівняння
Розв'язання
.,
Поклавши , дістанемо рівняння . Переносимо всі доданки рівняння в одну частину і зводимо до спільного знаменника:
Узявши . Оскільки дискримінант цього рівняння , то воно дійсних коренів не має.
Узявши .
Отже, обидва корені є розв’язком нашого рівняння.
Відповідь: {1; 5}.
У дробово-раціональних рівняннях часто потрібно знаходити область допустимих значень (коротко ОДЗ). Її, як правило, знаходять на початку розв’язання прикладу. У попередньому прикладі натомість знаходження області допустимих значень ми застосували перевірку знайдених коренів.
Приклад 20. Розв’язати рівняння
Розв'язання
Покладемо . До речі, ОДЗ: . Тоді
.
Початкове рівняння записується у вигляді
або
Узявши
.
Узявши , дістаємо
Відповідь: { 3}.
Приклад 21. Розв’язати рівняння .
Розв'язання
Знайдемо ОДЗ: та або .
Розкриємо дужки у знаменниках дробів: Як бачимо, можна зробити заміну , тоді утворене рівняння буде мати вигляд:
Тобто, або . Повертаємось до заміни: або .
Отже, маємо такі розв’язки: .
Всі отримані числа задовольняють ОДЗ, тому є коренями нашого рівняння.
Приклад 22. Розв’язати рівняння
Розв'язання
Рівняння виду розв’язується за допомогою заміни (с – середнє арифметичне чисел а і b). Для рівняння робимо заміну
початкове рівняння записується у вигляді . Застосовуючи трикутник Паскаля, отримуємо
. Розв’язуючи це біквадратне рівняння, дістаємо .
Узявши .
Узявши .
Відповідь: .
Приклад 23. Розв’язати рівняння:
Розв’язання
Звідси
Відповідь: {-1; }.
Приклад 24. Розв’язати рівняння:
Розв’язання
Поділивши початкове рівняння на , , дістаємо
Згрупувавши доданки, маємо
Поклавши , маємо
Таким чином, приходимо до рівняння
Повертаючись до заміни, маємо
Відповідь: