7 клас - Алгебра - Розв’язування текстових задач на рух за допомогою складання лінійних рівнянь із однією змінною




Тема уроку
Розв’язування текстових задач на  рух за допомогою складання лінійних рівнянь із однією змінною
Епіграф уроку
Розв‘язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення.                                         В. Джеймс
Тип уроку
урок застосування отриманих умінь і навичок на практиці
Обладнання
завдання для груп, проектор, презентація до уроку,сигнальні картки ,індивідуальні картки «Особистісно-освітня траєкторія»
Хід уроку
1
Організаційний момент
     На попередньому уроці учні отримали на домашнє завдання три задачі, з яких вони вибирали і розв’язували одну, що відповідала рівню їх підготовки. Відповідно до рівня складності підготовленої вдома задачі, учн іоб’єднуються в групи. Один учень із групи робить аналіз і повідомляє класу, як інші впоралися з поставленим завданням, яких помилок припустилися та який спосіб розв’язування обрали. Сильніші учні відповідають на запитання, що виникали в найслабших учнів у процесі підготовки домашнього завдання.
2
Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу
Інтерв’ю.   Я хочу, щоб кожний з вас пояснив, чому вважає за потрібне вміти розв’язувати текстові задачі.
Повідомлення теми і мети уроку.
3
Актуалізація опорних знань, способів дій, чуттєвого досвіду
    1. Написання «Теоретичного тексту»
   Учитель роздає кожному учневі текст для перевірки ступеня засвоєння обов’язкового теоретичного матеріалу. У тексті пропущені слова, які учні повинні вставити. Перевірка організовується у формі «взаємоперевірки» із зачитуванням правильних відповідей.
     На попередньому уроці ми вивчали... Багато текстових задач відображають деяку життєву ситуацію і використовують нематематичні поняття, такі задачі називаються... Щоб скласти математичну модель задачі, треба спочатку вибрати основне..., а потім скласти відповідне... Відповідь необхідно перевірити за змістом..., а не... Після того як ми склали рівняння до задачі і щоб розв’язати його, рівняння необхідно звести до... Для цього потрібно пам’ятати такий алгоритм дій:
1) позбуваємося...;
2) розкриваємо...;
3) переносимо члени зі змінними в ... частину рівняння, а ... – у праву, змінюючи знаки на ...;
4) зводимо... доданки.
     Я вважаю, що вміння розв’язувати текстові задачі, потрібно для того, щоб…
4
Застосування нового матеріалу, закріплення знань і способів дій
Розв’язування задач на краєзнавчу  тематику.                           
Таблиця відображається  на  екрані   проектора.
Рідною мовою
Мовою алгебри
Правильні
відповіді
Рік  заснування  м.Рахів
(х + 83) / 17 + 11 = 101
          1447 р.
Пам'ятник Т.Г. Шевченку
х + 106 = 2099
 1993 р.
Висота Рахова над рівнем моря
(х + 83) / 19 = 27
430 м
Площа  території м.Рахів
(х - 92) / 14 = 34
568 га 
Кількість шкіл у Рахові
(х - 174) / 17 = -2890
             4
Відсоток площі Рахівського району від Закарпаття
(2913 - х) / 74 = 27
            15%
Кількість мінеральних джерел в Рахівському районі
(х - 182) / 400 = -0,25
               82
Учні заповнюють опорну таблицю і повідомляють вчителя за допомогою кольорових сигналок
(  зелений – впорався із завданням, червоний – виникли труднощі)
Проводиться самоперевірка, учні фіксують правильність виконання на полях (+, ̶ )
 Розв’язавши рівняння і знайшовши, що х=1789, дізнаємося рік  народження  міста Миколаєва та цікаві краєзнавчі  відомості  про  Миколаївську  область.
ІV. Формування вмінь розв’язування задачі на рух за допомогою складання лінійних рівнянь з однією змінною
   Повторення формул  . Аналіз  фізичних понять, позначених буквами S, v, t.
     Інтерактивна вправа «Акваріум» (пам’ятка для  учнів  на  екрані проектора)
     Учитель об’єднує учнів в групи по 5 – 6 осіб і пропонує їм ознайомитись із завданням. Одна з груп сідає в центр класу. Ця група спочатку читає вголос завдання, а потім обговорює його і за 3 –5 хв. має дійти спільного розв'язку. Учні, які знаходяться в зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у хід обговорення. Але після дискусії класс має підтримати чи відкинути ідею, запропоновану центральною групою. Післярозв’язуваннязадачі 1 місце в «акваріумі» займаєіншагрупа і обговорюєнаступну задачу.
   Задача1.  Катер пройшов відстаньміж пристанями за течією річки за 4 год, а протии течії – за 6 год. Знайдіть власну швидкість катера, якщо швидкістьтечії 1,5 км/год.
 Зразок запису
     Нехай власна швидкість катера х км/год. Коли катер рухався за течією річки, то його швидкість була (х+1,5) км/год і за 4 год він пройшов шлях 4(х-1,5) км. Якщо ж катер рухався проти течіїрічки, то тоді йогошвидкістьбула (х–1,5) км/год, і за 6 год він проплив 6(х–1,5) км. За умовою задачі катер пройшов за течією і протии течії однаковий шлях, тому
4(х+1,5)=6(х–1,5).
     Розв'яжемо це рівняння:
4(х+1,5)=6(х–1,5), 4х+6=6х–9,4х=-9–6, -2х=15, х =7,5.
 Отже, власна швидкість катера 7,5 км/год.
     Відповідь. 7,5 км/год.
     Задача2. Бомбардувальник за 4 год пролетів таку відстань, як винищувач за 3 год. Знайдіть швидкість винищувача, якщо відомо, що швидкість бомбардувальника на 400 км/год менша, ніж швидкість винищувача.
Задача3 (підвищеного рівня складності)
   Михайлик і Віталик вийшли назустріч один одному із двох сіл Галицинове та  Лупареве, відстань між якими 20 км. Швидкість Михайлика 6 км/год, а Віталика – 4 км/год. Одночасно з Михайликом назустріч Віталику вилетіла муха. Долетівши до хлопчика, вона розвернулась і полетіла до Михайлика, і так літала між ними, доки вони не зустрілися. Скільки кілометрів налітала муха, якщо її швидкість 11 км/год?
     Звичайно, розв’язуючи  цю задачу, можна вдатися до підрахунку відстаней, які щоразу пролітала муха. Проте є більш зручний спосіб розв’язування, адже насправді муха літала стільки часу, скільки витратили наші персонажі, щоб зустрітися, тобто 20:(6+4)=2 години. Знаючи, що швидкість мухи становила 11 км/год, легко підрахувати, що відстань, яку вона пролетіла, дорівнює 2∙11=22 км.
5
Підсумок уроку
Використовуючи прийом «Рефлексія», вчитель ставить учням запитання, що стосуються не лише вивченогоматеріалу, а й такі, щопідводять їх до рефлексії: Що на уроці було головним? Цікавим? Чого ви  навчилися? Чим поповнили свої знання? Учні пригадують кожний етап уроку і заповнюють індивідуальну картку «Особистісно-освітня траєкторія»( Додаток)
6
Завдання додому та інструктаж про виконання
Середній рівень
За 9 годин теплохід проходить за течією річки такий самий шлях, як за 11 годин проти течії. Знайдіть власну швидкість теплохода, якщо швидкість течії річки становить 2 км/год.
Достатнійрівень По шосе їдуть два автомобілі з однаковою швидкістю. Якщо перший збільшить швидкість на 10 км/год., а другий зменшить на 10 км/год., то перший за 2 год. пройде стільки ж, скільки другий за 3 год. З якою швидкістю їдуть автомобілі?
Високий рівень
З А до В зі швидкістю 60 км/год виїхав мотоцикліст. Через півгодини назустріч йому з В виїхав інший мотоцикліст, швидкість якого 50 км/год. Скільки часу їхав другий мотоцикліст до зустрічі з першим, якщо відстань АВ дорівнює 162 км?
Творче  завдання
Скласти  екологічну задачу, що  стосується  нашого  регіону на  складання  лінійного  рівняння з однією  змінною.
7
Додатки