Тема уроку | Розв’язування текстових задач на рух за допомогою складання лінійних рівнянь із однією змінною |
Епіграф уроку | Розв‘язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення. В. Джеймс |
Тип уроку | урок застосування отриманих умінь і навичок на практиці |
Обладнання | завдання для груп, проектор, презентація до уроку,сигнальні картки ,індивідуальні картки «Особистісно-освітня траєкторія» |
Хід уроку |
1 | Організаційний момент На попередньому уроці учні отримали на домашнє завдання три задачі, з яких вони вибирали і розв’язували одну, що відповідала рівню їх підготовки. Відповідно до рівня складності підготовленої вдома задачі, учн іоб’єднуються в групи. Один учень із групи робить аналіз і повідомляє класу, як інші впоралися з поставленим завданням, яких помилок припустилися та який спосіб розв’язування обрали. Сильніші учні відповідають на запитання, що виникали в найслабших учнів у процесі підготовки домашнього завдання. |
2 | Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу Інтерв’ю. Я хочу, щоб кожний з вас пояснив, чому вважає за потрібне вміти розв’язувати текстові задачі. Повідомлення теми і мети уроку. |
3 | Актуалізація опорних знань, способів дій, чуттєвого досвіду 1. Написання «Теоретичного тексту» Учитель роздає кожному учневі текст для перевірки ступеня засвоєння обов’язкового теоретичного матеріалу. У тексті пропущені слова, які учні повинні вставити. Перевірка організовується у формі «взаємоперевірки» із зачитуванням правильних відповідей. На попередньому уроці ми вивчали... Багато текстових задач відображають деяку життєву ситуацію і використовують нематематичні поняття, такі задачі називаються... Щоб скласти математичну модель задачі, треба спочатку вибрати основне..., а потім скласти відповідне... Відповідь необхідно перевірити за змістом..., а не... Після того як ми склали рівняння до задачі і щоб розв’язати його, рівняння необхідно звести до... Для цього потрібно пам’ятати такий алгоритм дій: 1) позбуваємося...; 2) розкриваємо...; 3) переносимо члени зі змінними в ... частину рівняння, а ... – у праву, змінюючи знаки на ...; 4) зводимо... доданки. Я вважаю, що вміння розв’язувати текстові задачі, потрібно для того, щоб… |
4 | Застосування нового матеріалу, закріплення знань і способів дій Розв’язування задач на краєзнавчу тематику. Таблиця відображається на екрані проектора. |
| Рідною мовою | Мовою алгебри | Правильні відповіді | Рік заснування м.Рахів | (х + 83) / 17 + 11 = 101 | | Пам'ятник Т.Г. Шевченку | х + 106 = 2099 | | Висота Рахова над рівнем моря | (х + 83) / 19 = 27 | | Площа території м.Рахів | (х - 92) / 14 = 34 | | Кількість шкіл у Рахові | (х - 174) / 17 = -2890 | | Відсоток площі Рахівського району від Закарпаття | | | Кількість мінеральних джерел в Рахівському районі | | |
Учні заповнюють опорну таблицю і повідомляють вчителя за допомогою кольорових сигналок ( зелений – впорався із завданням, червоний – виникли труднощі) Проводиться самоперевірка, учні фіксують правильність виконання на полях (+, ̶ ) Розв’язавши рівняння і знайшовши, що х=1789, дізнаємося рік народження міста Миколаєва та цікаві краєзнавчі відомості про Миколаївську область. ІV. Формування вмінь розв’язування задачі на рух за допомогою складання лінійних рівнянь з однією змінною Повторення формул . Аналіз фізичних понять, позначених буквами S, v, t. Інтерактивна вправа «Акваріум» (пам’ятка для учнів на екрані проектора) Учитель об’єднує учнів в групи по 5 – 6 осіб і пропонує їм ознайомитись із завданням. Одна з груп сідає в центр класу. Ця група спочатку читає вголос завдання, а потім обговорює його і за 3 –5 хв. має дійти спільного розв'язку. Учні, які знаходяться в зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у хід обговорення. Але після дискусії класс має підтримати чи відкинути ідею, запропоновану центральною групою. Післярозв’язуваннязадачі 1 місце в «акваріумі» займаєіншагрупа і обговорюєнаступну задачу. Задача1. Катер пройшов відстаньміж пристанями за течією річки за 4 год, а протии течії – за 6 год. Знайдіть власну швидкість катера, якщо швидкістьтечії 1,5 км/год. Нехай власна швидкість катера х км/год. Коли катер рухався за течією річки, то його швидкість була (х+1,5) км/год і за 4 год він пройшов шлях 4(х-1,5) км. Якщо ж катер рухався проти течіїрічки, то тоді йогошвидкістьбула (х–1,5) км/год, і за 6 год він проплив 6(х–1,5) км. За умовою задачі катер пройшов за течією і протии течії однаковий шлях, тому 4(х+1,5)=6(х–1,5), 4х+6=6х–9,4х=-9–6, -2х=15, х =7,5. Отже, власна швидкість катера 7,5 км/год. Задача2. Бомбардувальник за 4 год пролетів таку відстань, як винищувач за 3 год. Знайдіть швидкість винищувача, якщо відомо, що швидкість бомбардувальника на 400 км/год менша, ніж швидкість винищувача. Задача3 (підвищеного рівня складності) Михайлик і Віталик вийшли назустріч один одному із двох сіл Галицинове та Лупареве, відстань між якими 20 км. Швидкість Михайлика 6 км/год, а Віталика – 4 км/год. Одночасно з Михайликом назустріч Віталику вилетіла муха. Долетівши до хлопчика, вона розвернулась і полетіла до Михайлика, і так літала між ними, доки вони не зустрілися. Скільки кілометрів налітала муха, якщо її швидкість 11 км/год? Звичайно, розв’язуючи цю задачу, можна вдатися до підрахунку відстаней, які щоразу пролітала муха. Проте є більш зручний спосіб розв’язування, адже насправді муха літала стільки часу, скільки витратили наші персонажі, щоб зустрітися, тобто 20:(6+4)=2 години. Знаючи, що швидкість мухи становила 11 км/год, легко підрахувати, що відстань, яку вона пролетіла, дорівнює 2∙11=22 км. |
5 | Підсумок уроку Використовуючи прийом «Рефлексія», вчитель ставить учням запитання, що стосуються не лише вивченогоматеріалу, а й такі, щопідводять їх до рефлексії: Що на уроці було головним? Цікавим? Чого ви навчилися? Чим поповнили свої знання? Учні пригадують кожний етап уроку і заповнюють індивідуальну картку «Особистісно-освітня траєкторія»( Додаток) |
6 | Завдання додому та інструктаж про виконання Середній рівень За 9 годин теплохід проходить за течією річки такий самий шлях, як за 11 годин проти течії. Знайдіть власну швидкість теплохода, якщо швидкість течії річки становить 2 км/год. Достатнійрівень По шосе їдуть два автомобілі з однаковою швидкістю. Якщо перший збільшить швидкість на 10 км/год., а другий зменшить на 10 км/год., то перший за 2 год. пройде стільки ж, скільки другий за 3 год. З якою швидкістю їдуть автомобілі? Високий рівень З А до В зі швидкістю 60 км/год виїхав мотоцикліст. Через півгодини назустріч йому з В виїхав інший мотоцикліст, швидкість якого 50 км/год. Скільки часу їхав другий мотоцикліст до зустрічі з першим, якщо відстань АВ дорівнює 162 км? Творче завдання Скласти екологічну задачу, що стосується нашого регіону на складання лінійного рівняння з однією змінною. |
7 | Додатки
|
| | |