6 клас - Додавання і віднімання раціональних чисел

Тема уроку
Додавання і віднімання раціональних чисел
Епіграф уроку
"Усе впорядковується відповідно до чисел"                                     (Піфагор)
Тип уроку
урок узагальнення та систематизації знань
Обладнання
картки , фоторобот, кольорові  олівці
Хід уроку
1
Організаційний момент
2
Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу
Інтерактивна  гра «Ланцюжок».
Слово вчителя: У місті сьогодні я зустріла свого знайомого. Він художник .Він сказав , що для нашої школи він зробив чудовий подарунок – намалював портрет однієї людини. Але мій знайомий художник надзвичайно весела та кмітлива людина, тому всі відомості він закодував. І ось тепер, по одягу, віку, імені ми відгадаємо, чий це портрет. Сьогодні ви побуваєте в ролі детективів. Кожній команді (5 команд) видається фоторобот . Ваше завдання - визначити колір шапки, пальто та взуття уявного героя портрета, доповнити фоторобот: розмалювати за допомогою кольорових олівців одяг, взуття. Вам необхідно встановити вік незнайомця та його ім’я.
3
Актуалізація опорних знань, способів дій, чуттєвого досвіду
«Математична   розминка».
1) Чому   дорівнює сума двох  від’ємних чисел?
2) Як додати два числа з різними знаками?
3) Сформулюйте правило віднімання  раціональних чисел.
4) Як розкрити дужки, перед якими  стоїть знак  «+» ?
5) Як розкрити дужки, перед якими  стоїть знак  «-» ? 
Застосування нового матеріалу, закріплення знань і способів дій
Відповіді  до прикладів, записані послідовно, вказують код кольору (ключ додається).
Завдання 1.Визначення кольору шапки.
Обчисліть:
1) 23 – (-15) = 38;
2) – 4,32 + 5,32 = 1;
3) -15 +17 - (-15)-(-78) = 95.
Відповідь: 38195.
Розшифровка: чорний. 
Завдання 2. Визначення кольору пальта.
Обчисліть:
1) 0,53+(-1,25)+(-5,6)+3,09-(-80,23) = 77;
2) -1(1/3)+ 5(2/3)+ (-(2/3)) + 4 + (- 3(2/3)) = 4;
3) 30- 4 -(-12)=38.
Відповідь: 77438.
Розшифровка:  сірий. 
Завдання 3. Визначення кольору чобіт.
Знайдіть відстань між двома точками координатної
осі:
1) А (-1) і В(4):       АВ = 4 - (-1) = 4 + 1 = 5;
2) М(-1,5) і N (2,5): МN = 2,5 - (-1,5) = 2,5 + 1,5 = 4;
3) К(-8,3) і L (-2,1): KL= -2,1 - (-8,1) = -2,1 + 8,1 = 6;
4) С(-2) і Е (12):     СЕ = 12 - (-2) = 12 + 2 = 14.
Відповідь: 54614.
Розшифровка: коричневий.
Завдання 4 :Визначення віку героя портрета.
Щоб обчислити, скільки років герою ,необхідно
знайти суму чисел ,які є коренями рівняння:
А) 40 х + 35 70 = - 80;         б) 120 – (х + 12) = - 7;
    75 70 х = - 80;                      120 – х – 12 = - 7;
     5 х = - 80;                               108 – х = - 7;
      - х = - 80 – 5;                                 -  х = - 7 – 108;
      - х = - 85;                                        - х = - 115;
         x = 85.                                            x = 115.
85 + 115 =  200.
Відповідь: 200 років. 
Відповідь: Тарас Шевченко.
5
Підсумок уроку
6
Завдання додому та інструктаж про виконання
Підготуватися до контрольної роботи.
1) -1 + (-7);
2) -32 + 12 ;
3) -10 - (-20);
4) 18 + (-18);
5) -2 – 5;
6) 4,2 + (-5,3).
  
7
Додатки