5 клас - Дії з натуральними числами

Тема уроку
Дії з натуральними числами
Епіграф уроку
Арифметика — це лічильна мудрість. Без цієї мудрості ні філософа, ні лікаря не може бути.        Л. П. Магницький
Тип уроку
урок узагальнення та систематизації знань
Обладнання
аркуші А4; схема дерева рішень на ватмані А1; ручки, клей; папки з матеріалами
Хід уроку
2
Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу
1)Повідомте учням тему і мету уроку - формування навичок застосування множення і ділення натуральних чисел до задач прикладного характеру.
2)Перевірте виконання домашнього завдання
3
Актуалізація опорних знань, способів дій, чуттєвого досвіду
1)Розгляньте результати обчислень біля дошки і запропонуйте учням звірити одержані відповіді зі зразком.
2)При виявленні помилкових результатів запропонуйте учням пригадати правило переходу від одних одиниць вимірювання площі до інших і здійснити швидку корекцію обчислень.
3)Узагальніть знання учнів про прямокутний паралелепіпед.
Усні вправи:
Знайдіть периметр прямокутника, площа якого дорівнює 32 см2, а одна із   його сторін 4 см.  На рис. зображені геометричні фігури. Знайдіть «зайву» фігуру. Поясніть  свій вибір.
 Заповніть порожнини в ланцюжках:
 Чи існує прямокутник у якого периметр і площа відповідно дорівнюють Р = 20 см, S = 36 см2?
4)Змоделюйте ситуацію у вигляді проблемної задачі: повідомте учнів, що необхідно пофарбувати моделі кубів і прямокутних паралелепіпедів, які стоять в кабінеті математики, а також зробити модель прямокутного паралелепіпеді з дроту.
4
Застосування нового матеріалу, закріплення знань і способів дій
Повідомте учнів, що далі вони будуть працювати у групах.
Об’єднайте учнів у 3 групи за допомогою карток трьох кольорів і запропонуйте кожній групі зайняти місце за окремим столом. Роздайте папки з матеріалами.
Коротко поясніть учням завдання для кожної групи.
Після закінчення роботи попросіть представників кожної групи презентувати результати роботи та розмістити їх на дереві рішень.
5
Підсумок уроку
Підведіть підсумок уроку, запитайте учнів, що виявилося для них найскладнішими, а що було приємним. Заохочуйте їх, щоб вони поділилися своїми думками.
Відзначте всі підприємницькі риси, які виявили учні під час уроку. Запитайте, в який момент уроку вони відчули себе здатними брати на себе відповідальність та ініціативу, чи зрозуміли застосування математики для вирішення практичних задач.
На домашнє завдання запропонуйте відшукати інші приклади на застосування алгоритмів множення обо ділення натуральних чисел, вирішення практичних задач.
7
Додатки
Учні виконують індивідуально до початку уроку (вдома).
1.Чи вистачить 5 т гороху, щоб засіяти ним поле, яке має форму прямокутника зі сторонами 500 м і 400 м, якщо на 1 га землі треба висіяти 260 кг гороху?
2.Обчисліть периметр і площу фігур, зображених на рисунках:
Зразок виконаного домашнього завдання
1.      5 т = 5000 кг.
1) 500 • 400 = 200 000 (м2) = 20 (га) - площа поля.
2) 260 • 20 = 5200 (кг) - гороху потрібно, щоб засіяти все поле.
3) 5200 - 5000 = 200 (кг) - не вистачить.
Відповідь. Не вистачить 200 кг гороху, щоб засіяти все поле.
2.     
a) BD = 8  + 18  = 26 (см);  FG = 15  - 5  = 10 (см).
Периметр ділянки: Р = AB + BD + DE + EF + FG + GA = 5  + 26  + 15  + 18  + 10  + 8  = 82 (см). Площа ділянки 1: S1 = 5  • 8  = 40 (см2).
Площа ділянки 2: S2 = 18  • 15  = 270 (см2). Площа всієї ділянки: SS1 + S2 = 40  + 270  = 310 (см2).
b) EF = AB - CD - GH = 11  - 4  - 4  = 3 (см). Периметр ділянки: Р = АВ + ВС + CD + DE + EF + FG + GH + НА = 11  + 16  + 4  + 6  + 3  + 6  + 4  + 16  = 66 (см).
Площа ділянки 1: S1 = 11  • 16  = 176 (см2).
Площа ділянки 2: S2 = 6  • 3  = 18 (см2).
Площа всієї ділянки: SS1 + S2 = 176  + 18  = 194 (см2).
Емаль для підлоги "Sniezka" 2,5л, горіх
Ціна: 380.61 грн.
Опис
Модифікована емаль для дерев’яної підлоги.
Властивості:
*ВИСОКА МІЦНІСТЬ ТА СТІЙКІСТЬ ДО СТИРАННЯ *відмінна адгезія з основою
*для зовнішніх та внутрішніх робіт
*відмінні захисні та екоративні властивості
                                     *стійкі кольори
Застосування:
Емаль призначена для декоративно-захисного фарбування дерев´яної підлоги та інших предметів з деревини та деревопохідних матеріалів, які використовуються всередині та назовні приміщень.
Розхід:
13 м²/л при одношаровому нанесенні - залежно від виду основи та способу нанесення
Упаковки: 1 л, 2,5 л
Доступні кольори: світлий горіх, середній горіх, проміжний горіх
Вигляд покриття: глянцевий
час висихання при температурі +20°С та відносній вологості повітря 55% – 12 годин. Термін придатності: 24 місяці з дати виготовлення
Емаль для підлоги "ЗЕБРА" 2,8кг Червоно-коричнева
Ціна: 136.50 грн.
Опис
Для фарбованих і не фарбованих підлог у середині приміщення.
Властивості:
*ВИСОКА МІЦНІСТЬ ТА СТІЙКІСТЬ ДО СТИРАННЯ *відмінна адгезія з основою
*для зовнішніх та внутрішніх робіт
*відмінні захисні та екоративні властивості
 *стійкі кольори
Застосування:
Емаль призначена для декоративно-захисного фарбування дерев´яної підлоги та інших предметів з деревини та деревопохідних матеріалів, які використовуються всередині та назовні приміщень.
Розхід:
180г/м.кв при одношаровому нанесенні - залежно від виду основи та способу нанесення
Упаковки: 0,9кг, 2,8кг
Доступні кольори: червоно-коричнева
Вигляд покриття: матовий
час висихання при температурі +20°С та відносній вологості повітря 55% – 24 години . Термін придатності: 24 місяці з дати виготовлення
Емаль для підлоги "МАЛЬВА" 2,8кг Червоно-коричневий
Ціна: 109.10 грн.
Опис
Для фарбованих і не фарбованих підлог у середині приміщення.
Властивості:
*СЕРЕДНЯ МІЦНІСТЬ ТА СТІЙКІСТЬ ДО СТИРАННЯ
*для зовнішніх та внутрішніх робіт
*має захисні та декоративні властивості
*стійкі кольори
Застосування:
Емаль призначена для декоративно-захисного фарбування дерев´яної підлоги та інших предметів з деревини та деревопохідних матеріалів, які використовуються всередині та назовні приміщень.
Розхід:
180г/м.кв при одношаровому нанесенні - залежно від виду основи та способу нанесення
Упаковки: 0,9кг, 2,8кг
Доступні кольори: червоно-коричнева
Вигляд покриття: матовий
час висихання при температурі +20°С та відносній вологості повітря 55% – 36 години. Термін придатності: 24 місяці з дати виготовлення
Завдання:
1)Кожна група має обчислити вартість фарбування геометричних фігур: кубів – 5 штук і прямокутних паралелепіпедів – 7 штук  (враховуючи розміри фігур, розхід та ціну фарби) відповідно до наданого матеріалу:
       
2)Результати роботи помістити на дерево рішень
3)Враховуючи вартість, позитивні та негативні наслідки, підібрати найбільш оптимальний варіант для фарбування фігур.